Friday 8 June 2012

Karangan Tingkatan 3: Usaha-Usaha Untuk Meningkatkan Hasil Pertanian


Bidang pertanian merupakan salah satu penyumbang kepada ekonomi negara yang utama. Hasil pertanian di negara kita bukan sahaja untuk kegunaan domestik tetapi turut dieksport ke luar negara.
                Agensi-agensi kerajaan yang terbabit seperti  Jabatan Pertanian, FAMA , MARDI dan sebagainya perlulah memberi khidmat nasihat dan bantuan kepada para petanimemberi kemudahan pinjaman kepada para petani yang berhasrat untuk menjalankan kegiatan tersebut secara komersial. terutamanya dalam hal-hal seperti  kaedah pertanian serta pemasaran. Agensi kewangan pula seperti Bank AGRO hendaklah
                Para petani perlulah berusaha untuk meningkatkan mutu hasil tanaman masing-masing supaya dapat memenuhi kehendak pengguna. Selain itu, masyarakat tempatan sendiri memainkan peranan dengan mengutamakan keluaran tempatan berbanding hasil tanaman yang diimport.

                Konklusinya, setiap pihak haruslah mempunyai kesedaran untuk membantu golongan petani dalam meningkatkan mutu hasil pertanian negara khasnya dan taraf hidup petani amnya.

( 128 patah perkataan )

No comments:

Post a Comment