Saturday 9 June 2012

Karangan Tingkatan 3: Faedah-Faedah Menjaga Kebersihan Sungai




Sungai merupakan khazanah alam yang perlu dipelihara. Menjaga kebersihan sungai akan memberikan banyak faedah kepada manusia dan hidupan lain.

Sungai yang bersih akan dapat meningkatkan sektor pelancongan dalam Negara. Hal ini demikian kerana para pelancong akan teruja untuk menikmati kebersihan dan keindahan semulajadi sungai kita. Selain itu, sungai yang bersih membolehkan hidupan air membiak dengan banyak. Secara tidak langsung dapat menambahkan sumber protin kepada manusia.

Sungai yang terpelihara juga dapat membekalkan sistem pengairan yang sempurna kepada manusia terutamanya para petani. Hal ini membolehkaan para petani menghasilkan tanaman yang subur dan meningkatkan produktiviti mereka. Sungai yang bersih turut menjadi pilihan orang ramai untuk mengadakan aktiviti riadah. Pelbagai aktiviti dapat dijalankan seperti memancing, berenang, berkayak dan sebagainya. Aktiviti-aktiviti bterssebut dapat melahirkan masyarakat yang sihat, cergas dan produktif.

Konklusinya, semua pihak perlu bertanggungjawab menjaga kebersihan sungai supaya dapat diwarisi oleh generasi akan datang.
                                                                                                            ( 126 patah perkataan )

No comments:

Post a Comment