Saturday 9 June 2012

Karangan Tingkatan 3: Faktor-Faktor Berlakunya Kemalangan Di Jalan Raya




Kadar kemalangan di jalan raya telah meningkat dari semasa ke semasa. Kejadian kemalangan selalunya melibatkan kenderaan seperti kereta, motorsikal malahan pejalan kaki.

Faktor utama berlakunya kemalangan jalan raya ialah kecuaian pemandu. Terdapat segelintir pemandu yang memandu sambil menggunakan telefon bimbit dan ada yang memandu di bawah pengaruh alkohol. Kemalangan juga boleh berlaku apabila pemandu tidak mematuhi undang-undang di jalan raya. Contohnya, mereka memandu melebihi had laju, memotong kenderaan lain di garisan berkembar serta melanggar lampu isyarat.

Faktor jalan raya turut menjadi penyebab berlakunya kemalangan. Jalan raya yang berlubang-lubang, sempit dan mempunyai banyak selekoh akan menyukarkan pemanduan dan boleh mengundang kemalangan jika mereka tidak berhati-hati. Akhir sekali, jalan yang licin dan basah ketika hujan turut boleh membawa kecelakaan kepada pengguna jalan raya.

            Konklusinya, kita perlu menjadi pengguna jalan raya yang bertimbang rasa dan bertanggung jawab  supaya kadar kemalangan dapat dikurangkan.

                                                                                                                        126 patah perkataan

3 comments: